Blogg

Lämna bort din flyttstädning i Göteborg

8 jan 2021

Du behöver enbart koncentrera dig på att få fint i din nya lägenhet och komma i ordning där. Det vill säga om du lämnar bort din flyttstädning i Göteborg till en firma som utför jobbet åt dig.

Att bara lämna det gamla boendet är en stor befrielse i de flesta fall. När kartongerna och möblerna är lastade på flyttbilen börjar det nya livet och man vill inte se tillbaka. Framför allt vill man inte se alla dammråttorna bakom elementen eller smutsen i golvbrunnarna. Men de som kommer att bo där sedan ska ju mötas av en skinande ren och fläckfri bostad. Det går att fixa, med hjälp av en firma som flyttstädar minutiöst och effektivt.

Skönt att slippa städansvaret

Om du skulle få klagomål på städningen som privatperson måste du ju städa om. Ord står mot ord, för du vet ju att det är rent, men den nya hyresgästen tycker inte det. Händer det, så kan du i alla fall inte koppla av flytten.

Anlitar du yrkesverksamma städare för din flyttstädning i Göteborg är det en annan sak. Vid klagomål är det perfekt att kunna referera till städfirman. Du vet att personalen jobbar proffsigt och tar hela ansvaret, och de lämnar inte stället förrän städningen är klar. Dessutom slipper du stressa, så det är både bekvämt och smidigt för dig. För du vet själv var smutsgömmorna finns, och nu kan du glömma dem. Du kan också utnyttja RUT-avdraget för delar av arbetskostnaden, så det är ingen dum affär.

Är det dags att flytta?

4 nov 2020

Varenda flytt är unik. Det kan vara väldigt känslosamt, men även väldigt mycket glädje. En sak som är gemensamt är att det är ett väldigt stort jobb bakom en flytt. Den går att göra enklare.

Hur är din flytt? Är du glad inför den eller känns det bara jobbigt? Du behöver inte oroa dig för allt arbete som krävs inför en flytt, för med hjälp av en riktigt bra flyttfirma kan du få hjälp med olika saker. Vad önskar du? Vill du få allting gjort, eller göra det själv?

Flyttfirmans många områden

Det finns många anledningar att välja att anlita en flyttfirma. De förenklar din flytt genom att bära dina saker och sedan frakta dem till ditt nya hem. Men där finns de som även erbjuder mer. Har du fullt upp med annat kan du, om du hittar rätt flyttfirma, även be dem om att packa ner dina saker. Detta är något ni bör bestämma innan du bokar dem. De finns även de flyttfirmor som erbjuder flyttstädning. Då kan du kombinera dessa två. Både att flytta dina saker och ta hand om städningen är väldigt tidskrävande. Vad väljer du själv? Packa, bära in dina saker i bilen, transportera dem, bära in dem på nya stället, packa upp, eller låta ett företag sköta allt detta. Det enda du behöver göra är att åka till ditt nya ställe och mötas av dina egna saker. Du slipper även tänka på hur dina saker ska transporteras, för flyttfirman använder sina egna transportbilar.

Bär på rätt sätt

Du kan känna dig trygg med att lämna över jobbet till en flyttfirma. De jobbar på ett noggrant vis och är även upplärda hur de ska bära saker, även det som är ömtåligt. De har också bärselar om det skulle behövas. Är där något speciellt tungt eller väldigt svårt att bära bör detta tas upp tidigare, då det kan behövas extra personal eller att de behöver speciella hjälpmedel. Det kan även hända att det kostar extra om man har en sådan sak. I annat fall när det kommer till priser tar alla olika mycket. Det bästa du kan göra är att ringa till några olika och fråga om offert. Tänk även på att gå igenom vad du har för önskemål. De arbetar för att du ska bli nöjd och att din flytt ska bli enklare för dig. Ha bra kontakt med ditt flyttföretag, så slipper ni eventuella missförstånd. Läs mer om flyttfirman på denna hemsida: https://www.flyttfirmatyresö.se 

Flyttstädning är enkelt, eller?

1 nov 2020

Att flytta till en ny bostad är något de flesta av oss ser fram emot. Det är så spännande att planera det nya livet runt hörnet att vi ofta glömmer bort en viktig del, flyttstädningen.

Denna mytomspunna flyttstädning är något vi gärna skjuter undan så länge vi kan. För vem vill krypa omkring på alla fyra och städa i skrymslen vi inte visste fanns och ändå tvivla på om det är rent nog? Eftersom flyttstädning är så pass tråkigt är det lätt att man slarvar. Det kan tyvärr kosta i framtiden i tråkiga extra-avgifter från missnöjda mäklare.

Många lurar sig själva att flyttstädning är något de själva kan ta hand om. Det som ofta glöms bort är hur extensiv en flyttstädning är jämfört med den vardagliga veckostädningen vi är vana vid. Mäklarsamfundet har tydliga riktlinjer för hur en flyttstädning ska genomföras. Varenda del av bostaden ska rengöras från topp till tå. Ugnen ska glänsa, varenda rör i badrummet ska torkas av och allt det där dammet ovanför skåpen ska bort. Det rekommenderas till och med att man ska dra ut spisen för att städa utrymmena bakom.

Gör det enkelt för dig själv med en städfirma

Det är alltså inte enkelt att flyttstäda trots allt. Som tur är finns det hjälp att få. De flesta lokala städfirmorna erbjuder flyttstädning som en av sina tjänster. För hur skönt låter det inte att sitta där i din nya bostad och veta att en genomgående och godkänd flyttstädning genomförs medan du tar ikapp på din Netflix-serie? De där oändliga timmarna du annars hade lagt på att själv skrubba baksidan av toaletten kan spenderas på bättre saker. Samtidigt har du en garanti på att städningen blir utförd på ett godkänt sätt. All oro över att ha missat något flyger ut genom fönstret. Om någonting mot förmodan skulle missas av städfirman har du en garanti på att de åker tillbaka och åtgärdar det.

Investera i dig själv

Att anlita en städfirma för flyttstädningen lättar inte bara trycket på flytten. Även om det kan kännas surt att spendera pengar vid en redan kostsam flytt, så är en anlitad flyttstädning en investering i din egen tid både mentalt och fysiskt. Du sparar din kropp det hårda arbetet att skrubba golv och tak, som säkerligen hade lett till ömmande muskler och blåmärken på märkliga ställen. Din hjärna kan istället fokusera på roligare saker, så som inredningen av din nya bostad.

Den viktiga planeringen inför flytten

20 okt 2020

Till slut kommer dagen som man har väntat på i flera månader. Äntligen ska flytten till det nya boendet bli av. Men vad är det man ska tänka på när man flyttar och kan man få hjälp med flytten?

Omvälvande är ibland inte det rätta ordet när det handlar om känslorna vid en flytt. Om man måste förändra sitt boende fast man inte vill det så kan det vara en fruktansvärt tuff tid. Men även om det är en önskad förändring så brukar det vara mycket känslor i omlopp. Ibland så kan man bli helt yr av glädje och stress på en och samma gång. Det är mycket som ska planeras och utföras innan allt är avslutat i den gamla bostaden. Men även innan allt har kommit in i en bekväm lunk i den nya bostaden. Det kan ibland ta månader om man har oturen gällande fast telefoni, tv eller bredband. Det kan även ta mycket lång tid innan man har upptäckt och gjort alla adressändringar som behövs. Ibland därför att man endast får ett brev per år från vissa avsändare. Planering, planering och åter planering är därför något som mer eller mindre är ett måste om man ska gå igenom flytten så enkelt som möjligt.

Från lista till soffläge

Om man är en vän av ordningen så skriver man gärna en lista på alla punkter som ska betas av. Troligen skriver man även in vilka datum som det ska ske. På det sättet kan man vila hjärnan från onödig stress och känna sig säker på att allt kommer skötas korrekt och att allt kommer med. Det går även att fatta ett beslut gällande eventuell hjälp inom vissa moment av flytten. Något som på många sätt kan vara mycket avstressande när du ska flytta i Solna, och även på andra orter i landet.

Lyx eller budget

Önskar man att göra så lite som möjligt vid en flytt så kan man i stort sett ta hjälp med allt. Eller åtminstone allt det som praktiskt ska ske under själva flyttdagen. Det kan komma en flyttfirma som packar, flyttar och städar den gamla bostaden. Kanske även packar upp och ställer saker på plats i den nya bostaden. Absolut billigast är dock att man gör allt själv. Men om man önskar så finns det även mellanvägar där man gör vissa delar och låter flyttfirman göra resten. Det är upp till önskan, tycke och smak hur man gör.

Hur kan du göra din flytt enklare?

21 sep 2020

När man står inför en flytt kan allt kännas stressigt och hopplöst. Det finns dock några sätt som kan underlätta det hela. T ex kan ni ta hjälp av en professionell flyttfirma som sköter allt.

Att behöva flytta kan innebära så många olika känslor. Lyckan över den nya vägen, det nya boendet och alla nya minnen som kan tänkas skapas där. Men där finns även sorgen över att lämna sitt hem, sin trygghet, där man skapat sina senaste minnen.

Det räcker dessutom inte där, utan allt ska packas ner, bäras ut och köras till nya stället. Sedan samma visa där, bäras in och plockas upp. Till på köpet ska vi inte glömma städningen. Med allt detta sagt är det verkligen inte fel att vilja ha lite hjälp på vägen. För att göra din flytt lite enklare och slippa bära och frakta runt på era saker - hyr in en flyttfirma som gör det åt er.

Hur kan flyttfirman hjälpa mig?

Flyttfirman kommer till ert hem och hämtar upp sakerna ni har informerat firman att ta. Firman tar allt från lättare kartonger till tunga soffor, mm. De flesta företag kräver inte heller att ni måste vara på plats när de är där, vilken kan vara väldigt praktiskt då ni kan få annat gjort under tiden. Att ha bra kontakt med flyttfirman är viktigt så det inte blir några missförstånd. De flesta erbjuder även att lämna av sakerna utan att ni är på plats. De som arbetar för en flyttfirma har ofta många års erfarenhet och vet hur de ska bära även ömtåliga saker.

Var hittar jag flyttfirma och vad kommer det kosta?

Att använda sig av en flyttfirma kan ofta vara ganska dyrt. Dock är det värt det då ni slipper allt bärandet själv, även allt med transport. De flesta (kolla upp det noga) har försäkring som täcker om något skulle gå sönder under resans gång eller kanske när de bär ut det. Många kan även erbjuda en fast offert, ring och fråga några olika och skriv upp.

Kolla även upp RUT-avdraget, vilket är en viss % ni kan få i avdrag på den totala kostnaden. Om ni har några tyngre eller kanske en svårlyft sak är det bra att fråga om de tar extra betalt för det. Vissa företag vill ha extra för att bära en viss tyngd. Ni hittar enkelt en flyttfirma i Sollentuna genom att söka på nätet.

När man byter bostad

14 sep 2020

Ibland kommer det som en chock hur mycket saker man har när man packar inför en flytt. Vem kontaktar man ifall man vill ha hjälp vid en flytt och vad kan man få hjälp med? Vad är viktigt att tänka på?

Det finns de som är så uppslukade av att se på och fantisera om nya bostäder att man till och med lite kallar det för ett missbruk. Genom att se på bilder och kanske även gå på visningar, kan man drömma sig bort till hur det hade varit att bo där. Varje månad är det tusentals i landet som lämnar ett gammalt boende för att flytta till något nytt. Det kan vara för att man måste flytta på grund av arbete eller liknande. Men det kan även vara för att man behöver ett större eller mindre boende. Eller för att man har hittat något som man av någon annan anledning trivs bättre med. Det brukar vara lustfyllt att leta, hitta och planera sitt nya boende. Men när dagen väl närmar sig så kommer de lite tyngre och jobbigare sysslorna som behöver planeras. Nämligen själva flytten.

Mycket i skåpen

Mataffärer brukar veta hur fel många som ska flytta räknar på mängden av sitt bohag. Anledningen är att det är de som ofta får akuta besök av närboende som frågar efter fler kartonger, när de anskaffade tagit slut. En överslagsräkning över vad som finns i skåpen brukar sällan stämma och även förråden brukar svälja mer än man tror. När man väl packat allt så är orken slut för många, men då kommer det tyngsta av allt. Själva flytten. Det är också då som man brukar ställa sig själv frågan varför man tyckte det var en god idé att bo på femte våningen utan hiss.

Be om hjälp

Om man redan i förväg tänkt igenom sin flytt noggrant och kommit fram till att det är vissa bitar som man vill hyra in så finns det hjälp att få. Så fort man vet att flytten kommer att bli av så kan man kontakta en flyttfirma och boka assistans. Det är viktigt att man kan uppge hur mycket som ska flyttas och även vad man behöver hjälp med. När man ska anlita en flyttfirma i Norrköping så kan man få hjälp med allt från packning till flytt och i vissa fall även flyttstädning. God planering och tidig kontakt löser allt.

Flyttlasset kan gå långt

28 aug 2020

När flyttlasset går från Gävle kan det vara en transport inom staden. Men ibland kan flytten gå långt, och det känns inte inspirerande att åka tillbaka för att lägga tid på flyttstädning.

Låt en städfirma hjälpa dig med flyttstädning i Gävle. Folk som har det som yrke gör jobbet mycket snabbare, och de har energi och engagemang för det. Du behöver inte åka flera mil extra för att lägga en semesterdag på att städa din gamla bostad, när proffs enkelt kan göra det åt dig.

Flyttning kräver koncentration

Ska man flytta till ett nytt boende kräver det ganska mycket planering och koncentration för att få allt med sig och att göra alla förberedelser. Alla löpande avtal på el, telefoni, sophämtning och prenumerationer ska ses över och adressändringar ska skickas ut. Om man ska flytta för att börja studera på annan ort, kräver också det en stor koncentration på att skaffa kursmaterial, förutom att man behöver lite nya möbler och gardiner. Flyttar man till den stora kärleken, eller till ett äldreboende, är man fullt upptagen med tankar kring detta. Låt någon annan sköta din flyttstädning i Gävle, och känn dig fri att börja ditt nya liv.

Snabb och effektiv hjälp

Att försöka anlita släkt och vänner som bor långt borta för att komma och städa en viss dag känns bara stökigt och är oftast inte ett alternativ. Många som flyttar runt mellan olika jobb är verkligen ensamma på orten, och då är det ju bra att det finns en professionell städfirma som man kan få hjälp av istället. Rutinerad städpersonal jobbar mer effektivt än vad man själv skulle kunna göra. Har man dessutom krämpor eller känner sig trött och sliten, är en städfirma ett lysande alternativ. RUT-avdraget för hushållsnära tjänster gör också att kostnaden blir överkomlig.

Lämna smutsen bakom dig

Det bästa är att kunna släppa det gamla. Att slippa ta ansvar för flyttstädningen är ett stort steg framåt. Man är borta från den gamla bostaden när man vrider om nyckeln, och sedan får proffs ta hand om resten. Såväl avloppsbrunnar som dammråttor, ytorna högst uppe på skåpen, bakom elementet och i ugn, kyl och frys tas lätt omhand och rengörs på ett miljövänligt sätt av speciellt utbildad personal. De putsar fönster och gör bostaden riktigt ren. Anlita dem för din flyttstädning i Gävle och gör dig själv en stor tjänst. Att se framåt och att undvika onödig stress är dessutom en viktig hälsofaktor.

När det är dags att flytta

10 aug 2020

Det kan finnas många anledningar till att man ska byta bostad. Ofta är det en förändring i livet som göra att man behöver byta boende. Exempelvis att man ska bli sambo eller börja på ett nytt jobb.

Oavsett vad det är så innebär det inte alltför sällan att huvudet är fullt av tankar och måsten som alla behöver prioriteras. Flyttbestyren är bara en extra sak att lägga till i den redan fulla planeringskalender. För att allt ska löpa så stressfritt som möjligt är det en bra ide att sätta sig ner och planera händelseförloppet. Att skriva prioriteringslistor är bra, då det kan vara svårt att se vad som är viktigt när man befinner sig mitt i ett flyttkaos. Se vad som ska vidare med till nästa ställe och vad som ska till tippen. Kanske kan något säljas på blocket eller köras till ett magasin för senare behov. Redan när man vet sin nya adress och inflyttningsdatum kan man börja göra adressändringar och flytta internet och telefon.

När alla grejer ska flyttas

När flyttdatumet närmar sig gäller det att vara smart och tänka till. Hur gör man smidigast för att på ett minst tidskrävande sätt fixa klart hela flytten. En idé är att hitta en flyttfirma som tar hand om både transport och städning. På så sätt så kan man få ner priset då man beställer flera av företagets tjänster samt använda sig av RUT avdraget. Trettio procent av kostnaden dras då av och tänk på all tid som blir över för att göra roligare saker. Men var hittar man ett sådant företag? Enkelt, bor man exempelvis i Örebro söker man såklart på “Städfirma Örebro” och vips så dyker det upp ett förslag på skärmen.

Fortsätta vara kund hos städfirman.

Ibland bara klickar det. Den ena inhyrda tjänsten leder till den andra. Ett företag där man känner sig sedd och lyssnad på är ett företag man gärna använder gång på gång. Kanske man känner det direkt och bestämmer sig för att om företaget även packar och flyttar bohag, så tar man även den tjänsten. Det blir lyxigt och bra. Är flytten inom samma stad kanske det slutar med att man bokar hemstädning och kan komma hem till ett rent och väldoftande hem efter en veckas jobb. För att inte glömma alla fönster som man slipper putsa varje vår, istället är det bara att hänga upp de nyinköpta gardinerna. Läs mer om flyttstädning på denna hemsida: https://www.flyttstädningorebro.se

Anlita en flyttfirma i exempelvis Göteborg och slipp flyttångesten

14 mar 2020

Har ni flyttångest? Drar ni er för allt det där tråkiga med en flytt? En flytt kan vara tung, trist och jobbig. Ta hjälp av en flyttfirma från Göteborg som både packar, bär och flyttstädar.

Det finns nästan ingenting som är roligt med en flytt även om man ser fram emot den nya bostaden. Steget dit kan kännas både tungt och oövervinnerligt. Samtidigt som flytten ska planeras och saker packas ska livet helst rulla på som vanligt med jobb, familj och allt annat. Då kan det vara skönt att anlita en flyttfirma som gör allt det där tråkiga som att packa, bära, och flyttstäda. Ibland måste man flytta ut ur sin bostad innan man kan flytta in i den nya men då finns det flyttfirmor där man även kan magasinera sina möbler. De står på vänt helt enkelt tills den dagen den nya lägenheten är redo. Hur smidigt som helst.

Det är en konst att packa lådorna rätt

Skulle man ändå vilja göra några moment i flytten själv så finns det goda tips att få. Ska man packa sina kartonger själv ska man se till att slå in ömtåliga saker i bubbelplast. Tallrikar ställer man på högkant för att undvika bättre att de går sönder. Är man en bokmal med ett ton böcker ska man bara fylla lådorna till hälften och sedan lägga filtar eller kuddar överst. Böcker är tungt även för flyttgubbar och det är heller inte säkert att lådorna håller om man fyller dem till brädden med böcker. Hur trist skulle det inte vara om lådorna spricker mitt i trappan? En annan sak att tänka på är att fördela tyngden i lådorna jämnt. Detta underlättar mycket för den som sedan ska bära kartongerna.

Be flyttfirman komma på hembesök först

För att ta reda på hur mycket flytten kan kosta och vilka olika moment man vill ha hjälp med kan man exempelvis be en flyttfirma i Göteborg att komma på hembesök för en bedömning. Detta brukar dessutom vara kostnadsfritt och man får sedan en offert på vad flytten kan kosta skickad till sig. De flesta flyttfirmor har också formulär som man kan fylla i via deras hemsidor där man snabbt kan få en bedömning över de olika kostnaderna om man istället vill göra en snabb uppskattning. Med andra ord så finns det hjälp att ta till i flyttångesten och det behöver faktiskt inte bli så jobbigt. Skönt är väl det!

Ska du flytta från Norrtälje?

9 jan 2020

Det är verkligen den tiden på året när folk flyttar. Ett nytt år, innebär oftast nytt jobb eller nya studier. Och det är nu som de flesta därför behöver nya bostäder. Det är många som flyttar och för alla dem som ska flytta innebär det många arbetsuppgifter som ska se till att alla möbler och saker som man har, flyttar från det ena stället till det nya och sedan ska bostaden städas ur. Och det är ingen liten städning som ska till. Det krävs en omfattande städning

Något som verkligen kan spara tid är att anlita en städfirma som kan ta hand om flyttstädningen. Istället för att ta en hel dag, eller flera dagar för den noggranna flyttstädning som både Mäklarsamfundet kräver och som många hyresvärdar kräver, så kan en van och erfaren flyttstädningsfirma göra jobbet snabbt på bara några timmar.

En erfaren städfirma gör jobbet snabbare och bättre

Vill man göra jobbet effektivt när man en gång ska lämna ett ställe kan man alltid anlita ett städföretag som kan göra jobbet bättre och mer effektivt. En städfirma arbetar med detta dagarna i ända. De är vana och har gjort många flyttstädningar och har fått rutiner för hur de ska sätta upp arbetet med ett hus, lägenhet eller den bostad som man nu har bott i. En städare kan städa, tvätta och vet hur hon, eller han ska gå till väga. De har redskap som underlättar deras städande. Själv, om man sällan städar, så kan det vara en tröskel att komma över för att städa. Man kanske inte har rengjort fönster, eller dörrar så ofta. Då kanske man inte tänker igenom allt som sak städas.

Kom ihåg detta vid en flyttstädning

Det är lätt hänt att man glömmer att rengöra element. Dem måste man rengöra både upptill, bakom och utanpå. Dem måste man hänga av för att man ska komma åt bakom. Mycket damm samlas just bakom elementen. Och har man aldrig hängt av ett element, så kan det vara bökigt att komma på hur man ska göra. Golvlister är också sådana små ställen som man ofta glömmer. Vem tänker på ens egna golvlister? Men tar man och torkar alla golvlister så blir de lätt rena. Dörrlister eller fönsterlister är liksom golvlisterna lätta att glömma bort att rengöra. På samma sätt är det ovanpå dörrar, ovanpå garderober och på vägguttag som blir dammiga och smutsiga. Läs mer om flyttstädning i Norrtälje på:https://www.flyttstädningnorrtälje.biz

Dags lätta ankar och flytta?

30 nov 2019

Om det är dags att lätta ankar och flytta utomlands är det många saker att tänka på. Vart man ska flytta är ju det första. Är det för att man ska arbeta utomlands ett tag, för det egna företaget hemma i Sverige, brukar man få hjälp av arbetsgivaren med det mesta. De brukar kunna hjälpa till med arbetsvisum, uppehållstillstånd, bostad och andra praktiska saker som man själv kan ha svårt att ordna med. Oftast ser man bara till att ha med sina egna personliga ägodelar.

Ska man flytta på egen hand är det däremot många saker som man måste tänka på och klura ut själv. Sedan beror det även på om man endast ska bo utomlands ett tag, eller om man verkligen ska flytta ut ur Sverige och inte flytta tillbaka hit. I vilket fall oavsett längd på utomlandsvistelsen, är det hela ett äventyr. Men se upp. Det finns många saker som behöver ordnas innan det roliga äventyret kan börja.

Skaffa homestyling i Stockholm vid försäljning

Har du koll på detta?

  • Visum och uppehållstillstånd. Vissa länder kräver både visum för enstaka resor och för längre uppehåll i landet. Många länder har så att man kan resa in på ett 3-månaders uppehållstillstånd, vilket man får direkt vid ankomsten till flygplatsen. Det är ett turistvisum som gör att man kan bo där i 3 månader. Sedan måste man ut ur landet. Vissa åker ut på någon resa och återkommer, och får på så sätt 3 månader till att vistas i landet. Ska man bo längre än 3 månader är det bättre att skaffa visum och uppehållstillstånd innan man åker dit. Inom EU behövs ingetdera.
  • Pass och internationellt körkort. När man ska åka utomlands är det mycket viktigt att ha ett giltigt pass. Vill man dessutom kunna köa bil utomlands (utom i EU) bör man ha ett internationellt körkort. Det kan man skaffa vid Trafikverket.
  • Adressändring till Skatteverket. Ska man flytta mer permanent bör man göra en adressändring till Skatteverket. I så fall behöver man ju inte betala skatt i Sverige, men samtidigt innebär det också att man går ur Försäkringskassan och går miste om sjukpenning och föräldraförsäkring – dock inte om arbetsgivaren är svensk och du betalar inkomstskatt i Sverige!
  • Gå inte ur a-kassan – om det inte är så att du tänker dig att teckna en arbetslöshetsförsäkring i utlandet. Då kan man gå ur a-kassan. Inte annars. Tänker du dig att du ska återkomma till Sverige, är det bäst att stanna kvar i den egna a-kassan.
  • Säga upp alla abonnemang. Ska man flytta, bör man säga upp alla sina abonnemang; mobil, bredband, TV-licensen, elen, försäkringar och liknande. 
  • Ska du sälja din bostad? Då bör du ta kontakt med en mäklare, så att du får hjälp med att sälja den. Om du upplever att bostaden är svårsåld, kan du behöva ta hjälp av en inredare som gör homestyling i Stockholm. Läs mer om det på: homestylingstockholm.nu.

Slipp flyttstädningen i Uppsala!

3 nov 2019

När du ska flytta, oavsett om det bara är några trappor upp, i samma fastighet eller till en annan stad, eller till och med ett annat land, behöver man genomgå samma procedur. Först ska man gå igenom allt som man har, och välja vilka saker som man vill ha med sig, och vilka som man antingen ska magasinera, slänga, sälja eller ge bort. Först efter det kan man börja packa. Sedan är det den besvärliga flyttstädningen och transporten som är kvar. Om du inte anlitar någon annan som gör det åt dig.

Det finns flyttfirmor som erbjuder alla delar av en flytt, eller bara någon av de delar som ingår när man ska flytta. Det kan då handla om att någon annan kommer och packar sakerna och har då med sig packlådor. Eller så hjälper de till med att bära ut alla sakerna och sedan bär in dem på den nya adressen. Det är sällan man är så stark att man klarar av att bära en hel soffa, säng eller matbord själv. Om man inte kan skruva isär dem till lagom stora Ikea-paket. Oftast behöver man bärhjälp när man ska förflytta stora möbler.

Så bör du göra

Ska du flytta, och behöver börja med packningen och avsluta med flyttstädningen, är det alltid bra att gå efter en lista, och checka av den så vet man att man inte har glömt något. Så här kan listan se ut:

  1. Gå igenom alla saker och släng det du inte vill ha, magasinera eller ge bort.
  2. Börja packa det som finns i garaget, förrådet och längst in i garderoberna.
  3. Packa till sist det som är i kök och badrum – det är saker som du kommer att behöva sist i den gamla bostaden och först i den nya.
  4. Märk alla lådor med text om i vilka rum de ska stå.
  5. Flyttstäda när allt är packat och klart, också helst när alla möbler är borta.
  6. Kör bort hela flyttlasset till den nya adressen.
  7. Bär in alla sakerna, placera lådorna enligt de märkningar som du har skrivit på lådorna.
  8. Packa upp och lägg sakerna på sina nya platser.

Anlita flyttstädning i Uppsala

Vill du inte flyttstäda – ingen skulle tycka att du gör fel om du ogillar flyttstädningar – kan du istället anlita en städfirma som kommer och gör flyttstädningen åt dig.

Ska du flytta till Norrköping?

16 okt 2019

Ska du flytta till Norrköping, staden som är nära till det mesta; universitet i Linköping, shopping i Stockholm, nöjen i Göteborg, mys i Örebro. Kort sagt är Norrköping en stad som har både storstadens puls men inte storstadens negativare sidor. Det är än så länge lugnt att bo som barnfamilj i Norrköping. Att flytta hit är en bra idé. Men som vid alla flyttar är det många saker man behöver göra innan allt är klart.

Har du bokat flyttfirma eller egen flyttbil? Det är nog det viktigaste man behöver göra när man vet när man ska flytta – förutom att veta vart man ska flytta. Flyttfirmorna och biluthyrarna har nämligen bråda dagar när det kommer till dagarna kring månadsskiftet. Så om det är så att man kan tänka sig att flytta i mitten av månaden, är det lättare att få tag i flyttfirma eller flyttbil som kan hjälpa en med flytten.

Dessa saker bör du ordna med vid en flytt till Norrköping:

  1. Adressändring – bland det första som man bör göra är att göra en adressändring. Det är ju viktigt så att man slipper betala skatt till fel kommun. Dessutom får man all post till rätt adress om man ser till att folkbokföra sig på rätt adress.
  2. Abonnemangsändring – när man flyttar är det viktigt att abonnemang, som el, bredband och andra abonnemang flyttas till rätt adress. Det är väldigt förargligt om inte internetet fungerar som man önskar att det ska; på en gång.
  3. Packning – det är viktigt med att man packar på rätt sätt. Först packar man alla saker som man inte behöver, till exempel; börja packa allt som finns i garage och förråd. På så sätt beöver man inte oroa sig över att man skulle kunna glömma de sakerna som finns i garaget och förrådet. Även saker som man har undanstoppade i garderober är bra att packa först. På så sätt behöver man inte överraskas av saker som man inte använder så ofta. Då vet man att allt har kommit med i packningen.
  4. Flyttstädning – När sedan allt är tömt i garage och förråd, kan man städa ur dem. Så är det gjort. Det är inte roligt att komma på att man har glömt att städa garaget och förrådet när man sedan ska flytta. Om man gör det på en gång, så är det gjort och man slipper oroa sig eller stressa över en sådan sak.
  5. Flytten – när själva flyttdagen kommer är det viktigt att ha allting packat. Man packar alltid det man behöver först, sist, och märker vilken låda man packade ner alla personliga saker, saker i köket, tandborstar, gosedjur och nappar (om man har barn) – allt sådant som är vitkigt att få tag i genast.

Här kan du läsa mer om flyttstädning i Norrköping: https://www.flyttstädningnorrköping.net.

Frakta packningen i en container!

30 aug 2019

Ska du flytta utomlands? Bland det bästa som man kan packa sin saker i när man ska flyga sina saker eller frakta dem med båt är att skydda dem inuti en container. En container utgör då det slags skydd som behövs vid en mycket tuff hantering. Det är också det mest praktiska när man ska lyfta sakerna med en lift.

Ska sakerna ska fraktas långa vägar riskerar de att utsättas för mycket stort slitage. Alla som någon gång har packat sina saker för en flytt utomlands har säkert fått rådet att använda sig av en container för sin flytt. De flesta containrar har standardiserade storlekar på antingen 20, eller 40 fot, 20 fot är lite drygt 6 meter och en container är kvadratisk, vilket innebär 6x6 meter, det vill säga 36 kvadratmeter stor yta att packa alla sina saker på. Den andra standardiserade storleken ä dubbelt upp; 12 meterx12 meter, det vill säga 124 kvadratmeter stor yta att packa på. Och 124 kvadratmeter är en mycket stor yta, men har man en stor villa som ska packas ner och fraktas, är det är värt att använda sig av en så stor yta.

Packa möbler i container vid flytt

Sällan som man har användning för en container

Eftersom det sällan är som man har användning för en container, annat än för flytten utomlands, är det bättre att hyra en container, än att köpa en, då det är onödigt att äga en container som bara blir stående någonstans. En container kan man å andra sidan faktiskt använda för olika ändamål än bara flytta och frakta saker i.

  • Förråd – man kan förvara saker i en container. Detta är det absolut vanligaste sättet att utnyttja sin container på.
  • Kyl och frys – det finns särskilda containrar som går att inreda som kylskåp och frysar. Då kan man förvara känsliga varor som behöver frysas och kylas ned under frakten.
  • Slänga saker i – många kan slänga saker i sin container. Det är mycekt behändigt att kunna ställa en container på den tomt som man bygger på. Då bara slänger man allt i den, så kommer det sedan ett företag och hämtar både containern och ser till så att rätta sakerna hamnar i rätt återvinning och ser till så att containern hämtas så att man slipper ha den stående på sin tomt.
  • Bo i – man kan faktiskt inreda sin container så att man kan bo i den. De n kan isoleras, man kan installera både fönster och dörrar så kan man flytta in i den och bo i den om na behöver en tillfällig bostad någonstans. Man har till och med funderat på att lösa behova av studentbostäder med hjälp av containrar. Ingen dum idé alls.
  • Ha som toalett – har man ingen toalet, kan man alltid ställa en tillfällig container och installera VVS i den. Då har man en tillfällig toalett så att till exempel hyresgäster, eller konsertbesökare, evenemangsbesökare och andra kan använda en sådan som en baja-maja.

När det är dags flytta

12 jun 2019

Är det dags att flytta? Om du bor i Solna, utanför Stockholm så kanske du vill ha tag i en flyttstädningsfirma i Solna? Googla till exempel "flyttstädning Solna" för att få tag i en städfirma som tar på sig flyttstädningen åt dig. Eller om det är så att du redan har kontakt med en städfirma, så kan man alltid fråga om de även utför flyttstädningar åt en. Många städfirmor erbjuder alla slags olika städningar, såsom hemstädning, storstädning, flyttstädning och kanske till och med byggstädning. Arbetar man med städning kanske man är beredd att arbeta med alla tänkbara slags olika städningar.

Boka först flyttbil eller flyttfirma

Bland det allra första som man bör göra, så fort man vet datum för sin flytt, är att se till att boka in sin flyttbil. De flesta vill nämligen alla flytta kring den sista i månaden eller den första i den samma. Flyttbilarna brukar gå åt snabbt kring de datumen. Väljer du att flytta med hjälp av en flyttfirma är det samma sak där, boka så snabbt det bara går en flyttfirma. De brukar få mycket att göra just i slutet eller i början av månaden. Har du tur så får du en flyttfirma eller en flyttbil just det datum som du önskar.

Packa allt du inte använder

När du väl har säkerställt att du får en flyttfirma eller bil just då du behöver den, så är det dags att börja packa alla saker. Börja med det som du har i garage, förråd eller i garderoberna. Annars är det lätt hänt att man glömmer de saker som man inte ser. Det är oftast de saker som du sällan behöver och behöver gå igenom ifall det är värt att ta med dem till din nya bostad. Framför allt om du flyttar till en mindre bostad än den som du lämnar, är det viktigt att göra sig av med, skänker bort eller säljer det som du inte behöver. Flytta är ett bra tillfälle göra sig av med alla onödiga saker.

Flyttstädningen viktig

När allt är tömt i bostaden är sedan flyttstädningen mycket viktig. När du tömt den är det också lättare att städa den från golv till tak. Många flyttfirmor erbjuder även flyttstädning. Då kan man anlita en och samma firma för hela flytten. Om man väljer att själv frakta alla sakerna kan det underlätta enormt mycket att anlita en städfirma för själva flyttfirman. Det underlättar otroligt mycket och du slipper oroa dig för att inte få en godkänd flyttstädning.

← Äldre inlägg

Obs! Framtidsresor AB har gått i konkurs.